echtSuus

Lunchen zonder brood


De mensen die mij op Instagram volgen, hebben het al gezien. Geen brood meer tussen de middag. Omdat ik gisteren en vandaag heel enthousiast mijn lunch plaatste met de hashtag #lunchenzonderbrood.

Liever helemaal niet meer trouwens. Maar, we doen het rustig aan. Ik ben er nog niet aan toe om mijn brood helemaal op te geven.

Fibromyalgiedieet voor meer energie

Dat komt zo. Ik heb een heel lieve vriendin, die dietiste is in Amsterdam. Ze heet Natascha en als je niet oplet verandert ze op briljante wijze je leven met haar geweldige tips en tricks. Ze had eens nagedacht over mijn gezondheid en energie. Omdat ik fibromyalgie heb, kom ik structureel energie tekort. Daarom bedacht ze een plan. Want zo is ze. Minder koolhydraten, minder suiker, meer eiwitten en gezonde vetten. Hoppa!

(Nu denk je misschien 'wat een schaamteloze reclame voor die Natascha.' Dat klopt. Maar alleen omdat ze het verdient en ik oprecht enthousiast ben :-) Ze werkt in Amsterdam trouwens, maar doet ook online consulten)

Controle terug 

En zo startte ik gisteren met mijn lunch zonder brood. De sla was in de aanbieding, dus dat kwam goed uit. Ik hoef niet alleen maar salade te eten hoor. Ook een omelet, gevulde tomaten en soep komen in aanmerking. Allemaal dingen die ik lekkerder vind dan brood. Dus het is eigenlijk alles behalve vervelend.

Uiteindelijk wil ik ook ontbijten zonder brood enzo. En voor het avondeten flink minderen met de aardappelen, pasta en rijst. Dat is al lastiger. I <3 pasta. 

Het nieuwe eten is niet alleen lekker, maar het geeft me ook weer een klein stukje controle over mijn gezondheid terug. Daar ben ik heel blij mee, want het is soms best lastig om afhankelijk te zijn van een moe, zeer lijf. Het is de ene dag erger dan de andere en de bedoeling is dat het met dit dieet wat gelijkmatiger wordt.

Heel rigide hoef ik het dieet ook niet te volgen. Alle beetjes helpen. Gelukkig maar, want binnenkort gaan we een paar dagen naar Berlijn en dan wil ik er even niet over nadenken. Als ik daar een goede lunch meepak is het natuurlijk fijn, dat wel.

Consistent overkomen helpt om het vol te houden 

Maar omdat ik het wel serieus neem, deel ik die foto's dus op Instagram. Sowieso een goed excuus om te Beautifulmessen en heel inspirerend enzo. Maar ook omdat ik andere mensen zo deelgenoot maak van mijn probleem.

Cialdini, een psycholoog wiens meesterwerk 'Invloed' ik vaak gebruik voor mijn werk, spreekt over commitment en consistentie. Als je eenmaal een beeld van jezelf geschapen hebt, wil je daaraan blijven voldoen. Onbewust allemaal natuurlijk, omdat je ergens deep down toch bang bent dat mensen je een onbetrouwbaar sujet vinden.

Nu ik mezelf in deze ongemakkelijke positie heb gemanoeuvreerd moet ik wel doorzetten.

Volg me op Instagram

Benieuwd naar mijn lunchfoto's? Op Instagram heet ik @echttekst :-) Volg me gerust (en als je toffe foto's hebt, volg ik terug, want het is de leukste app van de wereld vind ik :-))

Een reactie plaatsen